måndag 25 maj 2009

Morgonpromenad

Hunden skrapade lätt med sin högertass på mitt bröst. Hörde det välbekanta djupa otåliga morrandet. Han låter som startmotorn i min gamla saknade Renaultfyra. Med ögon halvöppna och ännu fyllda med den halvvaknes sömnlim förstod jag en ny dag var här. Kaffet får vänta en halvtimme till.
fyllde fickorna med påsar avsedda för de naturbehov hunden planerade lämna efter sig!
Dagen mötte mig med en sol som alltförlänge dolts bakom regnmoln. Hmmm undrar om vovven skulle rösta demokratiskt om han hade rösträtt i USA... cause he pees on evvery bush he see!
Möter två ynglingar, som jag känner igen. De har flera gånger varit stökiga och muckat gräl med förbipasserande. " Ge mig respkt, va!"
Från höger stormar en brunspräcklig katt in jagande en vilt flaxande sparv. Sparven krockar mot en trädstam och katten tar fågeln. Spatserar stolt iväg med den lilla sparven i sin mun. Hör de stökiga ynglingarnas kommentar:
Fy så äckligt. Hur kan man vara så grym!

Vovven har inte reagerat alls totalt upptagen med att luktskanna någon fläck där tydligen en löptik lämnat visitkort. Påpekar för vovven, att bara lukta på vartannat grästrå, så vi fortare kommer hem till det väntande kaffet och morgonsmörgåsen. Verkar som han förstår vad jag menar och resten av promenaden går raskare. Väl hemkommen igen! Fortfarande morgonsolens värme värmande omslutande mig tar jag kaffekoppen, smörgåsen och morgontidningen och installerar mig på balkongen. En ny dag har börjat !
Nordkorea har sprängt en atombomb bara några timmar tidigare!
En ny dag har börjat!

Dagens devis: En del planterar blommor, andra plockar dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar