måndag 30 maj 2011

Nu har han gått in genom porten,

som enligt Dan Andersson " ingen mer går ut "!
Jag minns från tidigt sextiotal en skoltävling i friidrott på Olympia i Helsingborg. Ja då hade ännu denna arena kolstybbsbanor runt fotbollsplanen.
Vi som skulle tävla i sprint, tittade med förundran på den storväxte från Malmö. Han var bra mycket större än oss andra spinkiga i de första tonåren. Björn hette han och var en hejare på att springa fort. Vi var helt utan chans.
Det var med förvåning, som jag några år senare läste om Ricky i tidningarna. Han hade blivit ännu mer muskulös och svingade med äran diskus och stötte kula !
Men visst var det Björn, som numer hette Ricky och som så utklassat oss i sprinttävlingar!
Cirka 25 år senare på Arosvallen i Västerås stötte jag på honom igen. Han var ganska butter, men sprack upp i ett varmt leende, då jag påminde honom om skoltävlingar på på sextiotalets början! Vi skakde hand och utbytte några ord.
På kvällen lite senare hörde jag på nyheterna att han läxat upp dåvarande förbundskaptenen Anders Borgström, om nu inte minnet sviker mig! Han hade till och med givit förbundskaptenen en hurril!
Jag kommer ändå att minna Björn Rickard Bruch som en varm och rolig person.
Minnas allt det han betytt för svensk idrott!
Nu har du äntligen fått frid!
Nu blir det nya rekord, där du nu är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar