onsdag 15 september 2010

Effektivisering och postrationalism

Skriftställaren satt vid köksbordet och läppjade på en Zoega Intenzo. Blicken sökte sig bort längs landsvägen och spanade ivrigt efter den gula elbilen, som skulle komma med dagens post.
Tiden har just passerat tidig lunch för skriftställaren och den gula postbilen har ännu ej synts till.
Han började verkligen förstå detta med snigelpost. Långsamt strävsamt sniglande sig upp läängs backen som följer Svartån som en samtränad danspartner.
Skriftställaren tänkte på sin ungdom, när det fanns både förmiddagspost och eftermiddagspost. Hur den post som saknade på förmiddagen kom på eftermiddagen. I vuxen ålder hade denna service helt försvunnit, nu var det bara förmiddagspost.
Han mindes gymnasietiden och drömjobbet för sommaren var att grensla de gula cyklarna från posten. Tidigt sortera posten, cykla som en galning och dela ut posten. Sedan kunde man njuta hela eftermiddagen på någon solig klippa eller alternativt sandstrand.
Posten skulle tävla på kommersiella villkor. Postcyklar försvann nästan helt. Gula eldrivna postbilar blev modellen.  Antalet "portar" som skulle betjänas per löntagarenhet fördubblades. Snart ska väl kontorstid införas med...Nine to Five!
Så det som en gång var ett kundtillvänt serviceföretag med två postturer per dag och till och med lördagsutdelning har blivit ett företag som delar ut posten på´förmiddagen ! Men NU ett företag med eftermiddagsutdelning!
Uttrycket  " säkert som ett brev på posten" har inte längre någon bärighet! Idag säger Skriftställaren och hans vänner:
"sent som ett brev på posten, om än någonsin...."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar