onsdag 27 januari 2010

Swedish Industry goes unswedish

Skriftställaren tuggade tankfullt på gåspennan. Kittlar så skönt i gommen tänkte han. Blicken bortom horisonten fäst. Drömmande mindes han den tid, dp svensk industru växte genom köp av företag utanför Sverige,
- Tänk, sa han menande till den ludne sambob, en gång fanns det ett holländskt bilmärke som hette DAF. Den lät som moderns symaskin när den accelererade (nåja, allt är relativt) försvann ur synfätet. Den svenska bilgiganten Volvo köpte DAF och alla politiker slog sig för bröstet och lovordade det svenska industriundret.

  Nu kommer hämnden gudinna och blandar om korten. De holländska aktörerna förbannar den kinesiska aggresiva upphandlingen av europeiska företag. Nå väl, tänkte den hollndske industrinagnaten, kan vi inte få Volvo så köper vi  SAAB. Nu ska DAFfodilerna blomma tänkte de och svepte en genever. Kineserna har nog Volvo som i en ask framåt våren. Vi har SAAB, sa de och tog en tur på de frusna kanalaerna.
SAAB SPYKER ,det låter väl som ett bra bilmärke , fnissade Skriftställare och la ifrån sig fjäderpennan. Redan de ganla romarna kuttla is i halsen för at SPY(-.ker) för att orka med äta upp mer!'

Bättre en SAAB i Holland än tio Volvo i Kina, sa den distignerade informationschen.

3 kommentarer:

  1. Det rullar som Volvo betyder på latin.

    SAAB är ännu coolare som betyder Svenska Aeroplan AB. Tänker på det varenda gång jag hör dom JASarna flyga runt här. Dom låter högt vill jag lova.

    SvaraRadera
  2. till och med Jag Rullar, sa den gamle latinstudenten, som ännu kan dikter på latinsk hexameter utantill!!!!

    SvaraRadera
  3. "DAF går lika fort på backen som på frammen" hette det om den remdrivna fina lilla bilen.

    Vad beträffar Spyker så har det redan visat sig att deras VD haft många konstiga saker för sig - Spyker har varit på väg att konka flera gånger men man har alltid hittat en ny sponsor som skjutit till pengar.

    Tyvärr tror jag att det mest är det jättelika EU-lånet på 4 miljarder som lockar Spyker.... och det tvingas nu svenska skattebetalare gå i borgen för.
    Och hur stor är chansen att SAAB verkligen överlever?
    Läggs företaget ned är de 4 miljarderna försvunna...

    Och vad kunde man inte skapat för nya jobb i Trollhättan med fyra miljarder?

    SvaraRadera