fredag 5 juni 2009

Ostkyrka eller vad....?


Häromdagen fick jag en inbjudan till att besöka en kyrka där en SaveMe Oh förklarade hon kanske är en gud. En snabb titt i hennes profil såg jag, att man erbjöds "salvation by me"! Kunde ju i och för sig vara vara ett erbjudande så gott som något. Så herr skriftställaren iklädde sig de numer , för honom, bekanta TP-sandelerna. Förångades och åter- materialiserades . Beskådade en märklig skapelse. En Ostkyrka med godisinslag och detaljer från öljätten Heinekens flaskproduktion. De mörka molnen som samlats ovanför ostkyrkan gav dock föraningar om något mindre heligt!
Interiört fortsätter osttemat och reklam för något för mig okänt godis. Nog begriper väl jag att detta ska vara någon form av konstnärlig installation. De konstnärliga uttrycksformena i yttrandefrihetens namn testas. Det har även gjorts en videofilm samma utmanande stil. I denna tangerar man gränsen mellan godsmak och blasfemi. Mohammedteckningar i dansk press spelas snabbt upp i skriftställarens kalejdoskophjärna.

Kan inte påstå att jag är ense med SaveMe OH och hennes tankar till hur man behandlar en trosövertygelse. Dock vill jag med Winston Churchills ord acceptera hennes rätt att göra det: - Jag håller inte med om vad du säger, men jag vill stå på varje hustak och ropa ut din rätt att säga vad du tycker!
I övrigt efter denna morgons besök i ostkyrkans nejder och efter tagit del av videon, travestera innevånarna i Normandie:
-För SaveMe Ohs blasfemi, bevare mig milde herre gud!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar