söndag 7 juni 2009

Svenska flaggans dag....nävisstnä

...så heter det ju inte längre. Gårdagen firades den Svenska Nationaldagen i såväl verkliga livet som i Second Life. Själv fick jag en inbjudan av vännen Blanche att förena mig med firandet hos Midnattdsdotter på hennes club.
Tyvärr gick det inte att omgående bejaka denna inbjudan, då min lurviga sambo propsade på att få gå ut och pinka!
Underpromenaden, som var kemiskt fri från flaggor celebranter och andra tecken på nationaldag, funderade jag på svenska hjältar i barnboksvärlden. Hur i all världen denna tanke föddes har jag inte den blekaste aning om.
"Krakel Spektakel, Kusin Vitamin
hängde och slängde
i en rullgardin......"

minns inte ordagrant men tror det var något sådant, kanske var det den versen som plötsligen bara fanns där, som födde mina tankar.
Nestorn Pippi Långstrump,
med sitt egensinniga sätt att tackla problemen nära sig.
Alfons Åberg, Emil och Ida.
Tänk vad vore dagens svenska skolavslutningar vara utan Idas sommarvisa:


"Du ska inte tro det blir sommar
om jag inte sätter fart
å gör så att blommorna blommar....."

Madicken ...pilutta dig!

Sent omsider återkom jag till hemmets trevna vrå! Vevade igång computern, trasslade mig ut på nätet och kunde förenas med de firande hos Midnattsdotter och de andra på Frides Club.
...undrar om det inte finns en ny bild på min barndoms svenska hjältar?

Ni som söker mer i verkligheten förankrade hjältar! Glöm inte bort det är EU-val idag. Där vi i sverige ska fördela mindre än 2,5 % av parlamentsplatserna mellan de partier som ska ingår i de olika parlamentsgrupperna i Eu-parlamentet!

Nä, jag tror jag föredrar min barndoms svenska hjältar som visste hur man tog sig an problemen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar